« terug naar vorige pagina

Over de zorg

De zorg

In onze praktijk staan we voor u klaar voor de eerste opvang van al uw gezondheidsklachten. Soms kan uw vraag beantwoord worden door een van onze assistentes. Zij zijn speciaal opgeleid om u advies te kunnen geven. Soms overleggen ze het eerst nog met een van ons.

Bespreekt u uw vraag liever met de huisarts dan kan u een afspraak maken op het spreekuur. Meestal kan u dezelfde of de volgende dag al terecht met uw vraag. Afspraken kunnen telefonisch, met beeldbellen of op het spreekuur plaatsvinden. Dit hangt af van uw vraag. Onze assistentes vragen u naar de reden om dit goed te kunnen inschatten. Ook kan er een huisbezoek worden aangevraagd. Dit gaat altijd in overleg met de huisarts.

Aanvullend onderzoek

Tijdens uw afspraak kan het voorkomen dat de huisarts aanvullend onderzoek aanvraag om erachter te komen wat er aan de hand is. Dit kan een bloedonderzoek zijn, maar ook een echo of een foto. De kosten hiervoor vallen binnen uw eigen risico. Sommige onderzoeken doen we in de praktijk zelf. Voorbeelden hiervan zijn CRP-meting (ontstekingswaarde), ECG (hartfilmpje) en urine onderzoek. Een deel is bij de prikpost van het SHL. Voor foto’s en echo’s kan u ofwel bij het Amphia ofwel bij het SHL terecht. Dit hangt af van de aanvraag die uw arts gemaakt heeft.

Verwijzen

Soms is het nodig om u te verwijzen. Dat kan naar behandelaren zoals fysiotherapie, oefentherapie, podotherapie of logopedie. Ook kunnen wij u verwijzen naar (kader)huisartsen die een aanvullende opleiding hebben gedaan om bepaalde handelingen te kunnen uitvoeren. Het kan ook zijn dat we u verwijzen naar een arts in het ziekenhuis. Dit om meer onderzoek te kunnen doen naar wat er aan de hand is en/of om een andere behandeling te kunnen starten. Ook hebben wij de mogelijkheid om bepaalde vragen digitaal te overleggen met de specialist. Dit gaat altijd in overleg met u.

Second opinion

U mag altijd een tweede mening vragen over uw behandeling in het ziekenhuis. Dit kan u doen om na te gaan of er nog andere (behandel) opties zijn. Maar ook om na te gaan of het onderzoek volledig is gedaan. Bespreek dit met uw behandelend arts in het ziekenhuis. Soms heeft u hiervoor ook een verwijzing van ons als huisarts nodig. Uiteraard werken wij hieraan mee. Bespreek dit dan met een van ons.

Chronische zorg

Heeft u een chronische aandoening zoals diabetes mellitus (suikerziekte), hart- en vaatziekte of COPD? Dan komt u in aanmerking voor ketenzorg. Dit is zorg waarbij we een aantal keer per jaar u controleren. Afhankelijk van uw aandoening, uw vraag en de gezondheidsrisico’s zal dat meer of minder plaatsvinden. Deze zorg wordt verleend door een van onze praktijkondersteuners voor chronische zorg. De praktijkondersteuner voor chronische zorg kan ook een aantal onderzoeken doen op vraag van de huisarts. Voorbeelden hiervan zijn een EAI (vaat onderzoek benen) en 30-minuten bloeddrukmeting.

Geestelijk gezondheidszorg

Voor de ondersteuning van mensen met mentale problemen hebben wij praktijkondersteuners voor de GGZ of de praktijkondersteuner jeugd. De huisartsen verwijzen u door en bespreken welke problemen hiervoor in aanmerking komen. Zij zijn werkzame in de praktijk maar doen een deel van hun spreekuur ook in de apotheek op de begane grond.

Spreekuur assistente

Dagelijks heeft een van onze assistentes een spreekuur. Tijdens dit spreekuur doen zij een aantal handelingen. Hiervoor hebben zij een opleiding gevolgd, daarnaast worden zij regelmatig geobserveerd door de huisartsen. U kan, soms na overleg met huisarts, bij haar terecht voor het zetten van een injectie, het maken van uitstrijkje, het aanstippen van wratten (na beoordeling door een huisarts sommige andere plekjes), wondverzorging, bloeddrukmeting en gehoorstest.

Spreekuur ondersteuner

Een van de assistentes heeft een aanvullende opleiding gedaan. Hiermee kan zij patiënten zien met veel voorkomende klachten. De assistentes kunnen hiervoor een afspraak plannen.

Veel voorkomende vragen

  • Wanneer de huisarts u verwijst naar een arts in het ziekenhuis, gaat hij na soms na hoe snel dit moet gebeuren. Er zijn twee soorten verwijzing mogelijk: een spoedverwijzing en een reguliere verwijzing. Als er sprake is van een spoedverwijzing overlegd de huisarts altijd eerst met de specialist en samen beslissen ze of u dezelfde dag of binnen enkele dagen gezien moet worden. Bij een reguliere verwijzing hebben we te maken met de wachttijd van het ziekenhuis. Helaas hebben we hier geen invloed op.

    Als de wachttijd voor u toch te lang is zijn er verschillende mogelijkheden:

    • U kunt nagaan of er in een ander ziekenhuis een kortere wachttijd is.
    • U kunt nagaan of u terecht kan bij een zogenaamd Zelfstandig Behandelcentrum.
    • U kunt contact opnemen met uw verzekeraar. Die kan eventueel met wachttijd bemiddeling kijken of u elders eerder terecht kan.
  • Helaas kunt u bij uw huisarts niet terecht voor een medische verklaring.

    De KNMG, de beroepsvereniging voor artsen, adviseert huisartsen geen medische verklaringen af te geven over eigen patiënten.

    Zie onderstaande link voor meer informatie

    Lees meer

  • Als u belt kan u vaak dezelfde dag nog terecht. Om dit te kunnen blijven doen, kunnen wij maar minimaal vooruit plannen en maken wij alleen reguliere afspraken tot 10.30 uur.

    In geval van spoed bent u altijd welkom.

  • Voor een goede beoordeling van uw klacht vraagt de assistente naar de reden van uw komst. Zij is hier speciaal voor opgeleid en kan zo inschatten wanneer (spoed/geen spoed) u gezien moet worden, hoeveel tijd u nodig heeft en de huisarts kan zo eventueel al voorbereiding vragen op het consult. Zij is gebonden aan de regels van vertrouwelijkheid die ook voor de huisarts gelden.

    Wilt u het liever met de huisarts bespreken, dan kan u dit aangeven tijdens de planning.